2 Sept 2010

Bisikan di telinga

Lelaki selalu dikaitkan dengan sikap tidak pernah ingat tarikh-tarikh tertentu orang-orang yang berada di sekeliling. Tarikh lahir anak pun ada yang tak ingat... yang bini punya lagilah tak diambil berat. Lagi pulak kalau dah ada anak empat. Kalau teringat pun pasti sudah terlambat. Itupun sebab mintak dengan bini tak dapat-dapat, barulah kepalahotak tu berpusing ligat, memikirkan apakah kesalahan yang telah dibuat, rupanya ada hari yang patutnya dapat, tapi terlupa sebab malam tu bukan malam jumaat.

Tapi aku bukan jenis lelaki begitu. Semua tarikh penting aku ingat tau. Tak caya tanya bini aku. Siapa yang bisikkan di telinganya "Selamat Hari Lahir Sayang" tepat jam 12 tengahmalam pada hari lahirnya? Dah tentulah aku.. takkan orang lain pulak. Kalau ada orang lain dekat dengan telinga bini aku... nak kena pelangkung dengan akulah jawabnya. Even tarikh kali pertama aku jumpa dia pun aku ingat tau. Siap jadikan anniversary jugak selain anniversary kawin. Tapi tak semestinya aku ingat tarikh-tarikh tu semua bermakna aku selalu dapat.. uwaaaa... tak jugak uwaaaaaaaaaa.

Yang aku nak cerita benda lain.. dah jadi benda lain pulak.. yang sebenarnya.. hari ni hari lahir mak aku.. yang ke berapa ek... jap ya nak tekan kalkulator... 2010 - 1936 = 74 tahun. Pada yang tatau lagi.. mak aku tinggal dengan aku. Tapi sekarang ni dia ada kat umah adik aku sebab adik aku baru bersalin. Oleh sebab itu.. aku ada alasan untuk terlupa lah pasal hari lahir mak aku ni pagi tadik... nasib baik ada orang datang suruh sign surat sekejap tadik. Masa tulis tarikh kat surat tu baru teringat.. ehhhh 2 September... birthday Mak ni. Lagi pun aku dah lama tak tidur dengan Mak aku.. jadi ada lagi alasan kenapa aku tak wish kat mak aku tepat jam 12 tengahmalam tadik!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 comments:

Unknown said...

bisikan dditelinga dan dapat... apa tu? hahaha...

Selamat hari Jadi mak En. lan

Nur Hasyimah Mahasan said...

Happy birthday to ur mum...asyik nk mengomel je tak 'dapat'..hahaha

d' azali said...

x pernah sy dibisikkan dan membisikkan sesuatu oleh/kepada SESEORANG,
nmpak mcm best...
mr.Lan Rambai, bisikkan lah sesuatu kt telinga aku...muahahahaha

semut api said...

isteri ko wish tak time b'day ko/
kalau x sadis bro...

Lan Rambai said...

Mash.. hehehe.. tak paham sudah
Syim.. gua ngomel jer terus dapat hahaha
d'azali.. ko nak suruh aku pulak yang muntah hijau ker?
semut api... kalau dia x wish kat aku.. dia pulak yang tak dapat hahaha