9 Aug 2007

Bahasa Melayu Pupus Bila?

Tivi atau televisyen adalah perkataan yang diceduk terus dari Bahasa Inggeris kerana ia sesuatu yang baru dan tidak pernah wujud di Tanah Melayu sebelum dibawa masuk oleh penjajah.

Komunikasi
Transformasi
Motivasi
Rekreasi
Situasi

Semua perkataan di atas sudah sedia ada perkataan Melayunya.... kenapa dimelayukan juga perkataan Inggeris itu?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 Jul 2007

Puitis

Puisi 4 baris buat anak-anak kesayanganku.

Wahai anak-anakku,
Adakah kalian ada jadual waktu?
Bergilir-gilir satu-persatu,
Tidur lebih lewat dari ibumu?


UWAAAAAAAA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 Jul 2007

Jamban

Aku pindah ke rumah aku sekarang pada September 2001. Rumah ini ada 3 jamban. Semuanya jamban duduk.

Aku bekerja hampir 3 tahun di pejabat sebelum tempat aku kerja sekarang ni. Di pejabat itu ada 3 tandas lelaki. Semuanya ada jamban duduk.

Sekarang aku bekerja di ibu pejabat. Di pejabat ini ada banyak tandas lelaki (aku tak sempat kira ada berapa). Tapiiiiii... tak ada satu pun jamban duduk! Dah lebih seminggu aku tak berak weii.... kat pejabat nilah hehehe.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

29 Jun 2007

9 tahun

Semalam, 28 Jun, adalah hari ulangtahun perkahwinan aku yang ke sembilan. Sekian dan terima kasih "in advance" atas ucapan tahniah yang bakal diucapkan oleh korang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 Jun 2007

Alhamdulillah 2

Maaf.. kisah jiwang karat aku terpaksa ditangguhkan dulu sambungannya. Sabar ya peminta-peminat sekelian. Aku ada urusan lain yang terpaksa diselesaikan dulu sebab "pink form" yang aku nanti-nantikan telah selamat diterima pada Jumaat lepas. Lapor diri pada 15 Jun ni di ibu pejabat. Oleh kerana kat tempat aku sekarang tiada jawatan yang aku akan pangku, maka aku akan berpindah ke tempat lain.

Tapi, masa taklimat dulu tu, kami semua macam kena tipu lah. Masa taklimat diberitahu tarikh pemangkuan jawatan pada 1 April (maksudnya akan ada tunggakan) tapi bila dah keluar surat, tak ada perkataan April pun dalam surat tu. Sia-sia saja, aku tidak bercuti sepanjang bulan April dulu. Dengan tarikh baru ni pulak, bermakna aku tak boleh bercuti masa sambut ulang tahun pernikahan aku!

ps - syarat memangku jawatan ialah bekerja secara terus tanpa cuti selama 28 hari dari hari pertama pemangkuan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 Jun 2007

Langkah Pertama

"Hello.... boleh saya bercakap dengan Zakiah?"... itulah ayat pertama aku untuk mengorat Emy. Nama sebenar Emy ialah Zakiah? Bukan. Zakiah kawan sekursus aku masa di Uniselatan. Kebetulan dia kerja sepejabat dengan Emy. Selepas bersembang-sembang kosong dengan Zakiah, aku minta dia sampaikan salam aku, "Kata kat Emy, mamat yang datang dengan Mokh hari tu kirim salam". Zakiah tergelak besar dan mengutuk aku. "Patutlah tetiba jer teringat nak call aku.... nak ngorat kawan aku rupanya". Aku hanya tersengih malu di hujung talian dan meletakkan gagang telefon.

Kali kedua menghubungi Zakiah beberapa hari kemudian, aku terus ditempelak..."Kalau takat nak kirim salam jer, malas aku nak layan ko ni!". Zakiah terus meletakkan panggilan aku dalam pegangan (on hold kalau dalam bahasa omputeh). Sejurus kemudian terdengar satu suara yang begitu lunak mengucapkan "Hello".

Aramakkkkk... apa nak aku cakap ni??? Mungkin dia dapat merasakan getaran pada suara aku ketika aku memberikan salam. Selepas beberapa kali bertukar kata-kata, barulah aku dapat hilangkan rasa gementar. Bila dah hilang gementar, aku pulak yang lebih-lebih. Beberapa kali diberi petunjuk untuk menamatkan perbualan (contoh: Saya tengah buat kerja yang perlu disiapkan malam ni juga) masih gagal membuatkan aku menamatkan perbualan. Entah dari mana datang ide untuk membebel pada petang itu, hanya Tuhan yang tahu. Akhirnya, selepas setengah jam, baru aku sedar yang aku seorang sahaja yang bercakap sedangkan dia hanya mengiya dan mengehemkan sahaja kata-kata aku.

Setelah fikiranku waras kembali, "Maafkan saya Emy, boleh saya call awak lagi?" Senyap. Hampir 5 saat.
Aku :Emy....hello....
Dia :Ya.. ya hello.. ada ni, maaflah, apa awak cakap tadi?
Aku :Takda apa-apa.
Dia :ohh.. boss saya panggillah.. Maaf ya.. assalamualaikum.
Aku :Waalaikumsa....
Bunyi gagang telefon diletakkan.

Bersambung.

PS - Petang kelmarin dalam pukul 6.30 aku singgah rumah Kemat. Tak sempat nak ke rumah dia masa kenduri kahwin dia. Mentang-mentanglah hari dok hujan jer sekarang ni, asyik dok dalam bilik jer. Lepas bersembang dengan bapak dia lebih kurang 5 minit baru dia keluar. 20 minit kemudian baru isteri dia keluar. Baru lepas mandi pulak tu! Memang tepat benar aku bagi hadiah tuala mandi kat ko kemattt..... aku tahu ko memang kena selalu mandi sepanjang minggu ni. Ahad ni, bini ko dah balik mengajar kat Sandakan. KASIHAN!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

31 May 2007

Kisah Jiwang Karat Kembali

Pada suatu masa dahulu…. Aku cuba nak ngorat budak junior aku... tapi….ngoratan aku gagal sepanjang aku study dulu. Namun, masa aku dah kerja kat KL dan dia masih belajar kat JB, aku yang gigih berusaha ini tetap cuba nak ngorat dia. Manalah tau.. bila dah ada kerja ni..

Rupa-rupanya….. dia nak mintak tolong carikan maklumat untuk tugasan dia. Ermmm.. takpelah.. maknanya ada jugak guna aku pada dia… Aku janji untuk tolong carikan maklumat tu dan memaklumkan bahawa aku sendiri akan menghantar benda alah tu guna tangan aku. Dia suruh guna tangan Pos Malaysia jer.. tapi aku tetap dengan pendirianku. Tangan Pos Malaysia tak best kata aku. Sukahati awaklah.. jawab dia sambil ketawa manja.

Petang itu…. ya petang dua puluh haribulan Oktober sembilan ribu sembilan ratus sembilan puluh lima yang bersejarah itu… aku bersama Mokh yang sedang membuat praktikal di firma tempat aku kerja, beriringan menuju ke Melawati dari Subang Jaya menggunakan motor cub kami. Aku naik EX5 aku… dia bawak EX5 dia.

Rupa-rupanya kawan Mokh ni perempuan… “Kenalkan.. ni Emy…. ni Lanrambai”. Entah kenapa…. Hati ini terasa seperti disentuh semasa aku pertama kali menatap wajah itu. Rasa berdebar yang amat sangat.

Keceriaanku sejak pagi kerana berjaya mencari maklumat yang dikehendaki S tiba-tiba bertukar dengan keterpesonaan aku menatap wajah mu Emy!

Sementara menunggu supir aku datang… sambil menghisap rokok… “Aku jumpa awek yang bakal buat mak aku suka lah tadik Kecik… Rasa malas pulak nak gi JB ni”. Kecik hanya sengih jer dengar cakap aku tu.

“Lan… kereta Atuk tayar pancat lah…. Dia tak jadik gi JB”….. Tak tahu kenapa.. aku jadi gembira mendengar perkhabaran itu.

Sejak malam itu… aku tak pernah hubungi S lagi. Dia ada menelefon beberapa kali bertanyakan maklumat yang dia mintak tolong tu… tapi aku tipu dia hidup-hidup. Aku kata aku tak dapat hahahahaha…. Baru padan muka dia.


Tak paham? Keliru? Sebenarnya, perenggan-perenggan di atas adalah beberapa petikan dari isen lama aku, Kisah Jiwang Karat. Yang pernah baca, sila buat ulangkaji. Yang belum pernah baca lagi, sila baca dengan sabar sebab itu adalah isen aku yang paling panjang pernah aku tulis di blog ini.

Kenapa aku suruh korang baca isen itu? Sebab... bulan Jun adalah bulan ulangtahun pernikahan aku... Blog aku akan penuh dengan kisah jiwang karat bermula dengan imbasan kembali ini!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...