17 Jul 2006

Didik Anak

Sabtu lepas ada Forum Remaja Oh Remajaku di surau. Tak sangka forum tu akan berlangsung selama 3 jam. Bermula jam 8 dan kami hanya solat Isyak pada jam 11. Mujur Ustaz Haslin tu rajin menyanyi dalam ceramahnya.. betul.. dia siap menyanyi Ab Laut Chalen! Forum 3 jam itu tak terasa sangat panjangnya. Kalau ada yang nak dengar bolehlah ke sini di bawah tajuk "Sambutan Ulangtahun Ketiga Surau Al-Hidayah".

Ada banyak perkara yang disentuh dalam forum tu dari doa makan boleh digunakan sebagai doa bersetubuh hinggalah kepada masalah murtad di kalangan remaja. Kalau nak diceritakan semuanya kat blog aku ni.. korang pasti akan terus menekan butang X di atas kanan blog aku ni. Lagipun aku bukan pandai nak menceritakan balik pun.

Yang aku nak timbulkan di sini ialah kesilapan aku sendiri. Aku tahu Rasulullah saw telah mengajar cara mendidik anak pada kita semua tapi aku tak mampu nak ikut. Anak aku yang paling tua belum masuk 7 tahun pun lagi tapi aku selalu marah-marah dengan dorang. Bukan setakat marah dengan mulut.. dengan tangan pun pernah, dengan penyangkut baju juga pernah. Memang mula-mula aku akan cakap dengan lemah lembut, tapi kalau dah berbuih mulut suruh mandi tak mandi-mandi jugak.... eeeee.... mulalah aku rasa nak mengamuk. Tu baru bab suruh mandi.. bab buat kerja sekolah.. Ya Allah... bukan main susah lagi dia nak buat. Aku geram dan mula marah-marah. Masalahnya, bila kena marah.. lagilah dia tak buat. Sudahnya... dia kena pukul.. nangis... tidor! Aku, tambah tension tapi tak ler sampai tahap tak bagi dia tidor pulak.

Semasa ceramah tu, aku rasa sedih sangat sebab aku gagal kawal perasaan aku. Aku rasa aku ni seorang bapa yang gagal. Aku tahu Rasulullah saw dah pesan... anak 7 tahun ke bawah kena diajar secara bermanja-manja, bermain-main, bersuka-suka dengan mereka. Tak boleh dimarah-marah apa lagi dipukul. Tapi aku tak mampu!

Bagaimana dengan korang?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

42 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Hmm...tak tau nak bagi pendapat...tapi secara peibadi, kalau sayangkan anak kena tegur2 dan pukul2 sikit kan.... Aku kecik2 dulu pun brutal, sampai sekarang ni pun ada lagi parut2 bekas kebrutalan dulu2... tapi bila dah remaja jadi budak yang baik....ahaks..

Yang penting didikan agama kena ada............kasih sayang tu of course la...

Pandang Dengar Diam said...

Cara didikan sebenarnya perlulah di semai ketika anak itu masih kecil...

"melentur buloh biar lah dari rebung nya"

Izhal said...

saya pun suka guna penyangkut baju la... sulung umur baru masuk 3 tahun... nak kena ubah la style...

ps-doa makan tu remaja rosak buat guna untuk bersetubuh ke memang boleh??? lain kali orang baca doa makan mau saya terbantai tergelak... heheh...

Lan Rambai said...

BP.. ko kena kawin cepat2 hahaha
cuaca.. memang nak lentur ni.. takut terlebih lentur pulak.. patah terus
izhal.. anak aku yg umur 3 tahun lagi kuat berontak kalau kena marah.
Doa makan timbul sebab ustaz kata masa kursus kahwin, doa setubuh ramai yang tak hafal. kalau susah nak hapal baca doa makan jelah. Paling cikai pun baca A u zubillahhiminasyaitannirajim pun ok dah

ontahsapo said...

aku pun tak mampu... kita lemah...

Rie said...

aku blum lagi... huhu ilmu nih..

Lan Rambai said...

OS.. kita memang lemah
Esis... ilmu yang mana yg masuk dlm kepala ni? Ilmu didik anak atau ilmu boleh guna doa makan? :)

Moon® said...

Erggg ko bapa, aku ni ibu pun tak tahu sabar lah. Gunakan hanger untuk eksyen nak pukul, selalunya aku tepuk dgn tangan je tak pun cubit..

NONIE AZIZ said...

aku ngan baba mulut jer lebih tangan jarang melantun kat badan budak.Acah2 gitu!! Tapi sesekali kena kena jgak bagi beringat!!!

Lan Rambai said...

moon.. kekadang hanger aku terlepas ke punggung mereka :((
MR.. tiap kali tanganku tersentuh mereka.. dorang akan buat muka seposen yang buat aku nyesal tangankan dorang!

Literature Sushi said...

aku kalau marah pakai tangan je... tiada alat bantuan lain.. tapi anak2 aku ikut cakap kalau suara dah tukar jadi suara dinaso...

Pegawai Khalwat said...

Ganas betoi hang no.

Anonymous said...

Uhummm... no komen. Tetapi kalau bab sembahyang tuhh mmg kena masa kecik. Satu lagi mentaliti org la. Contohnya mcm kawan aku, mak ayah dia lembut sgt jaga tak pernah marah. Even masa dulu siap aku nak jadi anak famili kawan aku lagik. Dan hasilnya, mamat nihh jadi lembut. Mentaliti masyarakat mula serong, katakan dia pondan. So, kesimpulannya masyarakat kita memeang menggalakkan anak jadi keras dengan cara yang berbeza dengan Rasulullah. Mintak maap yek. Tetapi siapa yang bersalah dalam hal nihhh, ibu bapa yang mendidik atau anak yang tak faham didikan ibu bapa?

Unknown said...

saya pun tak mampu nak menahan marah. Adakalanya naik gak tangan, anak baru nak masuk 5 tahun tu. Kena lebih banyak bersabar, tapi kalau di ikutkan..kecik2 dulu, diri sendiri pun selalu gak kena pukul...hehe.

Lan Rambai said...

raeidzal.. sora dinasor memang selalu guna.. cuma kekadang tak boleh pakai jugak.. tu yang sampai amik hanger tu
peg khalwat.. bapak dan datuk aku dulu lagi ganaz weiii (adakah ini bermakna aku lebih nakal masa aku kecik?)
azhar.. aku selalu bergusti dgn anak aku supaya dorang tak jadi lembut hehehe
Yus.. aku tau.. masa ko kecik memang ko nakal gilos

Anonymous said...

pedagogi punya skil nak? pergi google. kut2 boleh membantu..

Ayu Mohamad said...

aku dedulu pon penah kene rotan dgn abah hehehe antara adik2 aku mmg aku dgn adik lelaki aku yg selalu kene rotan.. tapak kaki tuh biasa aaa kene hanger hehehe tapi aku tetap syg abah aku. sbb lepas rotan, abah akan pujuk aku balik.. dia buatkan susu kat aku..bg aku cekelat sbb aku tau dia pon kesian tgk aku..and dia nak amik hati aku balik..

ko kalo rasa nak marah gi le mandi ke basuh muka ke amik air semayang ke.. insyaAllah marah tu reda,.. baru leh berfikiran rasional

aku tadak anak lg so takleh nak bg pendapat melalui pengalaman aku

Lan Rambai said...

GT.. tenkiu.. dah google dah tapi malas nak baca ekekeke
Ayu.. aku tau.. ko memang seorang budak yang nakal hahaha

unclesam said...

komen aku la Lan sebab aku pun pegi gak kat ceramah tu..terhibur & tersyahdu dengar tapi bab anak memang cam tu la tp aku agak bertuah sebab anak yg tua tu umur 9thn bab sembahyang memang tak pernah tinggal sebab dia dengar ustazah dia cakap dr mak bapak dia..kalau tertinggal mesti dia menanggis...anyway kena sabar la

sempoii said...

aku kalau dah marah sangat, aku buat² pensan. Sat gi meraung la 2 beradik tu ingat aku dah mati (kekadang lama sgt terus tertido ;p)...heheheh

asben aku jentik jer, derang trus monyok separuh hari. power tu. tapi aku tak setuju, nanti budak cuma takut kita tapi tak respek.

Aku Bukan Bidadari said...

lalalalallalaaaa

~ GAB ~ said...

Aku hidup masa kecik asyik kena marah kena pukul. Bila sampai waktu remaja jiwa aku memberontak. Benci kepada semua yang regimented, tak suka ikut disiplin. Bertahun2 le... Turning point hanya pada umur 21, 22 camtuh. Pilunya terasa sampai dewasa...

Bila dah ada anak2 sendiri, akulah bapa yg paling penyabar. Aku tak nak anak2 aku melalui apa yg aku lalui. Anak sulung, 13, next 12 dan 9. Tak ada satu pun pernah aku jentik. Alhamdulillah... semuanya OK... well-disciplined, belajar pun OK... What I did, aku banyak gunakan psychology. Kalau diorang buat salah, tengok saja dah cukup buat diorang kecut... Harap2 kekal baik sampai dewasa...

Lan Rambai said...

sam.. alhamdulillah
sempoii.. kalau selalu berlakon pengsan pun, gerenti dorang akan tau trick tu nanti... silap-silap kalau mati betul pun dorang buat tatau pulak hehehe
bukan bidadari.. loloolololo
Gab.. aku tgh nak belajar sabar sekarang ni.. tapi.. ishk payah benor rasanya.

kOmEnG hEnSeM said...

Rambai...ooooo rambaiiiii......

Sastri said...

err... nak komen camana ek? lom ada pengalaman laa...

Anonymous said...

Sekali menegur perlahan... tak dengar jugak kuat sikit.... tak dengar lagik bertambah kuat volume tuh.. tak dengar2 jugak memang denosor le jadik nya.... iskkk... iskkk...iskkkk...
Mencabar sebenor mendidik anak jaman sekarang...

KAMATO said...

kadang2 berkasar dengan anak tak boleh menyelesai masalah, yg penting sabar dan cari jln penyelesaian terbaik, cuba cari jalan supaya sentiasa dekatkan diri dgn anak sebanyak mana yang boleh

Lan Rambai said...

Komeng..komeng..komeng
Sastri... pengalaman dgn anak sedara ke dgn anak kucing pun boleh diterima hehehe
Pembaca setia.. dulu-dulu kita amat takut kalau kena jerkah. Kalau abah aku tgh tidor.. nak jalan sebelah dia pun bukan main slow lagi.. anak-anak aku.. siap panjat lagi adalah hehehe
Kamato... sabar.. itu yang susahnya tu.

Led said...

mungkin kot rasa nya cara kasar itu akan dibawa sampai mereka dewasa. dan keksaran itu secara tidak lansung akan dibawa sampai ke keturunan yg seterusnye sehinggala terdapat faktor yg mampu menghentikan fenomena ini.

Akima Akatoman said...

Teringat masa kecik,
ayah aku seorang yang garang, amat garang, dalam kegarangan tu, dia amat penyayang..

kingbinjai said...

tak tau nak cakap la, pasal anak aku baru 5 bulan. tapi aku ni panas baran orang tak tau la nak cakap! takut juga bila mengenangkannya

Lan Rambai said...

led.. biasanya memang begitulah..
aki.. aku pun macam tu lah kot hehehe
king.. takut ahh aku nak jumpa dgn ko 5 ogos nanti kalau macam ni ekekeke

Unknown said...

bagus ye bila timbul keinsafan.. tapi pukul tanda sayang, lepas pukul jelaskan kenapa pukul, biar anak-anak faham dan tak membenci orang tuannya.

Unknown said...

bagus ye bila timbul keinsafan.. tapi pukul tanda sayang, lepas pukul jelaskan kenapa pukul, biar anak-anak faham dan tak membenci orang tuanya.

Unknown said...

en.lan, sorry ye terdouble :) boleh tlg deletekan..

Unknown said...

en.lan, sorry ye terdouble :) boleh tlg deletekan..

kingbinjai said...

chet!

Lan Rambai said...

Takpelah Cik Kenit.. biar nampak macam byk giler komen kat blog ni hehehe
King.. naper pulak chet ni?

Unknown said...

Pernah dengar ayat ini?... 'Jadikanlah tujuh tahun pertama anak-anak sebagai mainan, didik mereka pada tujuh tahun kedua (7-14 tahun), dan berkawan dengan mereka pada tujuh tahun ketiga (14-21 tahun).

Lan Rambai said...

kenny.. ya memang betul ayat tu.. cuma yang 14-21 tu ada salah sikit... patutnya 14 sampai mati hehehe... kalau 14-21 je kawan tu dah macam mat salleh.. lepas 21 tak pedulik mak bapak dah.

Anonymous said...

aku kebanyakkan tak guna tangan, kaki, penyangkut baju sebab anak aku perempuan kesian pulak nak pukul-pukul diaorang. Anyway aku menggunakan kekuatan suara aku supaya mereka dengar cakap dengan cara cakap kuat macam tengking ler. Tapi masalah yang dihadapi oleh aku sekarang ni, anak-anak aku ni kaki menjawab pulak, kadang-kadang bile dia orang menjawab aku pun tak boleh nak response. Tu yang geram tuhhh, sabarrrrrr jel lah

Anonymous said...

Lan bukan ko sorang jer yg pukul anak. aku pun sama daa! tapi bila dah buat rasa menyesal yg amat sangat! rasa tak nak wat lagi biar camana nakal pun deme tuh! skrg ni sy guna pendekatan lain...contoh kalau depa main kat luar panggil suruh masuk balik tak balik2 sy kunci pintu/grill! biar deme melalak meraung kat luar..agak2 dah 1/2 jam baru bukak pintu dgn muka selamba tanya nak wat lagi? terus geleng2 tak nak wat lagi. tapi tak lama jer...seminggu 2 kemudian wat lagi...ditto!