9 Nov 2010

Hong Kong Hari 3

Letihnya hari ni. Rasa macam banyak sangat benda nak kena serap dan kena keluarkan idea selama 7 jam. Banyak sungguh ruang dalam otak aku yang kena cas sepanjang kelas siang tadi. Hari ni yang ajar orang lain... jadi cara dia tak sama macam semalam. Dahler case study yang diberi aku tak baca. Segan pulak rasanya dengan mamat jepun yang jadi member grup aku hari ni. Oh ya.. hari ni semua orang tukar tempat duduk. Grup aku satu jepun, satu korea, satu indon dan satu melayu. Malam ni sebelum tidur kena baca case study untuk esok pulak. Tak nak memalukan diri lagi macam tadi hehe. Oh ya... jepun ni pandai cakap english siott.. susah nak jumpa pandai english ni. Tapi bab menulis.. hampeh... eja listener pun tak tahu. AKu rampas marker dari dia dan betulkan ejaan tu. Bila time tulis positif.... mamat korea tu pulak rampas pen dari aku.. aku eja positif ikut ejaan Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia! Inilah akibatnya bila kita ingat kita akan jadi negara maju dengan memelayukan bahasa orang lain walaupun kita dah memang ada perkataan yang sama dalam bahasa asal kita. Mamat korea ni kerja company Australia tapi based kat Korea. Yang jepun tadik kerja kat jepun dengan company US.. memang patut dorang pandai cakap english.


Orang Hong Kong ni memang confirm kasar dan bodoh. Dah tau tempat tu jadi tumpuan orang luar.. perangai macam hampeh. Malam ni aku pergi ladies market. Bayangkan... magnet peti ais yang macam aku beli semalam... dorang bukak harga HKD29/sekeping. Aku beli HKD7/sekeping jer kat tempat yang tak banyak gerai dekat-dekat hotel ni. Tapi... sekali tawar jer terus turun jadi HKD20... kita nak beredar jer terus turun sampai bagi HKD10... Kita mintak HKD7 dia buat-buat marah tapi akhirnya bagi jugak dengan harga tu. Aparaaaa.... punyalah teruk... daripada HKD29 jadi HKD7 jer. 1/4 jer daripada harga asal yang disebut. Pakai main tarik jer tangan kita pulak tu. Nasib baik aku pakai long sleeve malam ni... selamatttt.


Malam ni aku beli key chain pulak... beza harga yang dibukak dengan harga yang berjaya ditawar lebih kurang macam beza harga magnet yang aku terangkan tadik. Kalau aku tak baca dulu pasal perangai dorang ni sebelum aku ke sini.. gerenti aku akan kena tipu dengan dorang ni. Aku ni bukan jenis pandai tawar-tawar harga. Aku kata orang Hong Kong ni bodoh sebab perangai dorang ni buat kita jadi takut nak tanya berapa harga barang yang dorang jual. Dia punya paksa kita beli macamlah kita ni wajib beli kat dia. Akhirnya terpaksa guna taktik tanya harga di satu gerai tetapi beli di gerai lain. Masa kita belah dari gerai yang pertama, dorang akan jerit harga yang murah untuk benda tu... lepas tu pergi gerai lain tanya harga benda yang sama. Dia akan bukak harga tinggi jugak tetapi kita dah ada benchmark berapa banyak kita nak tawar berdasarkan kepada harga termurah yang dijerit oleh amoi gerai pertama tadi. Kalau harga dia bukak HKD300 dan harga jeritan gerai pertama tadi HKD100, jadi kita mulakan tawar HKD80. Kalau dapat beli dengan harga HKD100 sama dengan jeritan pun kira ok apa. Tapi biasanya akan dapat murah lagi dari jeritan tadik.



Seperti biasa... kalau nak tengok gambar yang lagi banyak kena tengok kat facebook aku lah. Tapi hari ni tak banyak amik pun sebab pergi ladies market jer. Serabut betul tempat tu. Mungkin sebab public transport bagus kat sini maka dorang banyak berjalan kaki antara stesen MTR ke tempat yang nak dituju.. maka jadi ramai ahh orang jalan sana-sini. Yang aku perasan.. kat Hong Kong ni tak ramai orang gemuk lah. Rasanya sebab banyak berjalan agaknya. Jadi... salah satu benda yang aku perhatikan kat sini ialah... kalau nak kurangkan berat badan orang Kuala Lumpur... kena ada public transport yang baik supaya orang macam aku tak payah bawak keta gi kerja sambil makan roti. Dalam MTR mana boleh makan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: