10 Nov 2010

Hong Kong Hari 4

Malam ni aku pergi Temple Street Market (TSM) pulak. Keadaan yang jauh berbeza dengan Ladies Market (LM). Kat sini penjualnya ramai yang dah tua-tua. Kalau di LM penjualnya sangat ganas sampai kita naik malas nak bukak mulut tanya harga, kat TSM pulak... dorang macam buat tatau jer walaupun kita dah belek baju2 kat gerai tu selama 2 minit. Ada yang tengah makan.. dan ramai yang tengah bergayut kat henpon. Rasa macam dorang bergayut sesama sendiri jer. Kat TSM ni, harga barang banyak yang dah diletak pada baju/barang yang dijual. Bila kita tanya berapa harga dia akan tunjuk kat harga yang ada kat situ. Bila sebut diskaun... daripada HKD98 jadi HKD90 jer. Bila kita letak balik, dorang sambung balik apa yang dorang tengah buat tadi. Macam tak kisah pun tak dapat jual barang tu. Nak beli...beli.. tak nak beli sudah. Rasanya kat sini tak dapat harga semurah macam kat LM lah. Tak boleh nak tawar harga gila-gila. Jadi aku tak beli apa-apa pun kat TSM tadi.

Tak banyak benda menarik aku nak cerita malam ni. Tak banyak tempat pun yang aku explore kat HK ni. Kawan aku ada yang email cakap macam confuse jer aku ni betul ke ada kat Hong Kong sebab pada gambar-gambar yang aku letak kat FB aku, dia cakap macam kat Petaling Street jer. Memang pun macam tu. Pusat Islam kat Wan Chai yang ada kedai makanan halal yang wajib dikunjungi oleh pengunjung dari Malaysia pun aku tak pergi lagi. Nak ke situ, kena naik tren di laluan lain. Besok petang aku nak ke sana lah... nak ajak kawan aku pergi situ jugak. Nak rasa makan dimsum halal. Kat Malaysia pun ada ker dimsum yang halal? Masalahnya... makanan yang aku bawa banyak lagi lah. Rasa macam baru makan separuh jer bekalan yang dibawa. Beras yang aku bawak tak usik pun lagi sebab kawan aku bawak beras mati. Guna sikit dah cukup untuk kami berdua makan.

Sebagai penutup malam ni... aku nak bagitau salah seorang mamat arab yang hadir kursus ni selamba jer makan daging masa makan tengahari. Ada ke mazhab yang kata makan daging tak sembelih ni halal ek? Moskel aku. Nak tanya kat dia rasa tak sedap lah pulak. Mamat ni anak diplomat arab saudi. Dia dah biasa duduk macam-macam negara. Mungkin dia ingat undang-undang Islam hanya untuk negara dia je kot. Yang sorang lagi... baru hari ni dok sibuk tanya aku kiblat arah mana. Siap bukak peta sebab nak pastikan kiblat di hotel dia tinggal arah mana. Aku syak dia tanya kiblat sebab bini dia baru sampai dari Arab Saudi!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

samrin said...

ingat pesan aku hari tu semua bekalan tak boleh bawak balik so beras kena makan sampai habis atau kau sedekah kat pusat isslam tu

Lan Rambai said...

macam kena bawak balik jer hehehe... ada separuh lagi tak habis makan... aku naik business class boleh bawak 35kg hehe. Rasanya nak sedekah makanan dalam tin kat pusat Islam tu macam tak berapa best ahh. Beras pun sekilo jer.

apai said...

ala kao sedekahkan us dolar aje ....