Nak menyambut Hari Malaysia... jalan ditutup dan bas/lori peserta perbarisan diparkirkan di jalan-jalan utama. Akibatnya, jalan sesak teruk.
Kenapa tak sambut di Putrajaya ya? Bukankan di sana jalannya lebih luas dan sepatutnya telah dirancang bagi menghadapi hari-hari sambutan seperti ini? Hari ni baru hari pertama, ada 3 hari lagi untuk ditempuh. Punch card aku yang merah siapa nak tandatangan?
12 Sept 2011
5 Sept 2011
Sepupu Darab Dua
Ayah : Yang ini sepupu ayah.
Ayah Lagi : Yang ini pula dua pupu ayah.
Masih Ayah Lagi : Anak sepupu ayah ni adalah dua pupu kamu ya.
ANAK AYAH : Pupu tu apa ayah?
Ayah : Entah... yang pasti kita memang banyak pupu-pupu
_____________________________________________
Angah : 14 + 6 berapa?
Acik : 20
Angah : Betulllllllllll
Ziyad ( 4 tahun ) : Campur darab 6 berapa?
Ayah (Dah dekat 40 tahun) : 8!
Ziyad : BETULLLLLLLLLLLLL
25 Aug 2011
Umurku Makin Banyak atau Makin Sikit?
Apabila umur kita makin meningkat... ertinya tempoh persinggahan kita di dunia ini pun semakin hampir dengan penghujungnya.
19 Aug 2011
Perasaan Orang
Semasa berpuasa seorang ibu berkata kepada anaknya, "Dengan berpuasa ni, kita dapatlah merasa bagaimana perasaan orang yang susah nak dapat makanan".
Semasa menghadap juadah berbuka, giliran si anak pula berkata, "Ibu, sekejap lagi dapatlah kita merasa perasaan orang yang terlebih makanan pulak kan kan kan"
16 Dec 2010
Kaya Bangang
Aku tak paham. Lighter aku dirampas semasa hendak memasuki stadium. Aku nampak ada anak kecil diminta membuang botol air minuman yang dipegang. Beg plastik yang aku bawa turut diperiksa. Semua ini atas alasan faktor keselamatan. TETAPI.... mengapa ada air minuman dalam botol yang dijual dalam stadium? Siapa yang benarkan mereka jual benda "terlarang" ni? Atau soalan yang mungkin lebih tepat.... Siapa yang makan rasuah burger sebiji dan air sebotol lantas membenarkan air dalam botol ini dibawa masuk ke dalam stadium? Dan siapa pulak yang dapat habuan semasa mercun diselinap masuk?
Sekarang ni kita sedang bergembira atas kejayaan Malaysia menewaskan Vietnam 2-0 malam tadi. Andai kata... botol yang dibaling ke pembantu pengadil (atau lebih dikenali sebagai penjaga garisan) tepat mengenai kepala beliau, aku rasa... bukan setakat perlawanan akan dibatalkan.. malah Malaysia mungkin akan digantung dari menjadi tuan rumah perlawanan bolasepak antarabangsa untuk seketika. Mujur dalam banyak-banyak botol yang dilempar, hanya satu yang terkena bahu pembantu pengadil tersebut. Entah apa yang dimarahkan sangat pada tukang jaga garisan sambil memegang bendera itu.. entahlah.
Orang Malaysia ni pelik.... marahkan pengadil - baling botol air, marahkan tukang pegang bendera atas garisan - baling botol air, marahkan pemain Vietnam takek kaki pemain Malaysia - baling botol air, marahkan pemain sendiri terlepas tahan bola - baling botol air....... MALAYSIA JARINGKAN GOL................ BALING BOTOL AIR JUGAK!!!!! Air tu bukan murah wei.... RM2-RM3 sebotol.... kaya betul dorang ni..... dah lah kaya.. bangang pulak tu.
Sekarang ni kita sedang bergembira atas kejayaan Malaysia menewaskan Vietnam 2-0 malam tadi. Andai kata... botol yang dibaling ke pembantu pengadil (atau lebih dikenali sebagai penjaga garisan) tepat mengenai kepala beliau, aku rasa... bukan setakat perlawanan akan dibatalkan.. malah Malaysia mungkin akan digantung dari menjadi tuan rumah perlawanan bolasepak antarabangsa untuk seketika. Mujur dalam banyak-banyak botol yang dilempar, hanya satu yang terkena bahu pembantu pengadil tersebut. Entah apa yang dimarahkan sangat pada tukang jaga garisan sambil memegang bendera itu.. entahlah.
Orang Malaysia ni pelik.... marahkan pengadil - baling botol air, marahkan tukang pegang bendera atas garisan - baling botol air, marahkan pemain Vietnam takek kaki pemain Malaysia - baling botol air, marahkan pemain sendiri terlepas tahan bola - baling botol air....... MALAYSIA JARINGKAN GOL................ BALING BOTOL AIR JUGAK!!!!! Air tu bukan murah wei.... RM2-RM3 sebotol.... kaya betul dorang ni..... dah lah kaya.. bangang pulak tu.
19 Nov 2010
Hong Kong - Rumusan
Budak-budak kat opis aku ni tak puas hati dengan aku sebab dorang hanya dapat satu sahaja cenderahati yang bawak balik dari Hong Kong. Masalahnya, kalau aku bagi kat seorang.. nanti yang lain pun nak kena bagi juga. Kalau semua nak kena bagi tambahan cenderahati, akan berkurang pulak orang yang dapat menikmati hadiah aku. OK lah... oleh kerana aku ni seorang yang berhati lembut, aku akan berikan tambahan sebijik keychain pada pembaca bertuah. Syarat-syarat yang melayakkan anda mendapat keychain akan dinyatakan dalam posting ini. Silalah baca dengan teliti.
Posting aku kali ini masih lagi berkisar tentang peluang aku menghadiri kursus "Leadership in Action" di Hong Kong baru-baru ini. Kalau anda sudah muak.... lantaklah... aku nak tulis jugak.
1. Kandungan dan Pengisian Kursus
Sangat bagus.... hinggakan aku rasa macam nak berhenti dari kerja aku sekarang dan cari kerja yang lebih mencabar hehehe. Secara ringkasnya apa yang diajar mengikut susunan kursus adalah:-
i) Vision - key elements in creating vision - menjadi sebuah organisasi bertaraf dunia pada 2010 bukanlah sebuah vision yang bagus hehehe. - vision should be clear, concrete, measureable, realistic etc but the most important thing about vision is that it must be fully understood by all of us. All of us must appreciate the importants of achieving that vision. We as leader, must have a vision that INSPIRE everyone under our leadership, visions that are felt as their own and not imposed to them. Itu yang susah tu... how to inspire people??? Case study pertama untuk kursus ni adalah mengenai MD wanita dan rakyat tempatan pertama di Motorola Penang bernama S.K. Ko. Sebab vision dia nilah.. Motorola Penang masih kekal relevan di pandangan Motorola US. Dia dah nampak kalau fungsi Motorola Penang tidak berubah, bila-bila masa kilang gergasi telefon bimbit itu akan ditutup dengan wujudnya lebih banyak kilang di negara lain yang lebih murah kos buruhnya.
ii) Leading Change - satu perkara yang senang disebut tapi amat sukar dilaksanakan lebih-lebih lagi dalam suasana kerja aku sekarang. As a matter of fact... nak implement kat diri sendiri pun sangat sukar sekali! Kita ni dah terlalu biasa dengan status quo dan amat takut membuat perubahan. Kita dah biasa buat kerja macam ni.. so nak buat apa nak tukar? Why must we fix something that is not broken? People will never change unless they can see the need. Tapi selalunya.. walaupun kita nampak... kita tetap tak nak berubah. Secara ringkasnya... untuk berubah diterangkan ada 3 langkah.... See the need, make the move and reinforce to the finish. Case study yang dibincangkan adalah mengenai penggabungan Renault dengan Nissan. Penggabungan ini telah berjaya menyelamatkan Nissan daripada jatuh tersembam dan bungkus terus. Orang yang bertanggungjawab mengubah (change) Nissan adalah Charles Ghosn. Masa dok baca case study ni, aku dok teringat pasal Proton hehehe. The negative sides of me will always say that even Ghosn can never change the culture in Proton. Reason? Malas aku nak tulis sebab nanti akan ada yang kata aku ni pembangkang hahahaha.....
iii) Appreciating Diversity - Siapa yang nak keychain tambahan tu jangan lupa baca sampai habis posting ni ya. Perkara pertama yang anda kena tulis di ruang komen ialah.. "saya sayang lan rambai" hahaha. - Manusia ni ada macam-macam ragam dan perangai. Kami telah diberi ujian Myers-Briggs. Entah kali keberapa tah aku buat test ni.. tak ingat aku but the result still the same lah. I am still an ISTP person. I am still not in a majority group. Most people are either ESTJ or ISTJ. Yang pasti, wether ESTP, ESTJ, INTP etc... we are all not perfect, we have our own specialities and at the same time we are weak at other areas.... good leader musts recognise that in people they are leading and use them wisely.
iv) Effectively Influencing Others - ada dalam nota aku tapi apahal aku tak ingat langsung pasal benda ni ek? Aku terlelap kot masa ni hehehe. Yang pasti.... influence yang selalu diberi pada yang lain adalah yang negatif je kan kan kan. yang positif tak ikut pun!
v) Delegations - orang kita memang selalu delegate kerja tapi kita selalu lupa... lu memang patut delegate kerja tapi the accountability still lu punya jugak lah! Bukannya... kalau budak yang lu bagi kerja tu buat silap.. lu pulak yang belasah dia masa dalam meeting dengan lu punya boss! Benda delegate ni memang sukar sikit untuk aku amalkan. Biasanya siapa yang dok bawah aku tak banyak kerja.. sebab aku tak gheti bagi orang kerja. Maybe sebab I don't trust them can do the work as I am.... benda ni aku kena sangat2 ubah. Kalau tak... aku sendiri yang letih dan yang kat bawah aku pulak takkan belajar apa-apa.
vi) Coaching - aku ingatkan dalam sukan jer ada coach. Nak jadi leader pun kena coach orang jugak rupanya. Ok untuk dapat tambahan keychain.. sila jawab kemoshkilan berikut - Tiger Woods adalah pemain terbaik dunia.. jadi kenapa dia masih perlukan seorang coach? Seorang pemain tenis no. 1 dunia macam Nadal sekarang.. kenapa pakcik dia masih kekal jadi coach dia? Bukankah mereka ni yang terbaik dalam bidang mereka? Jadi kenapa kena ada coach pulak yang sudah semestinya tidak sebagus dorang?
vii) Talent Management - agak-agaknya kalau aku mintak transfer ke tempat lain.. ada tak yang akan buat exit interview dengan aku ek? Agak-agak ada tak yang ambil berat nak tahu kenapa aku mintak transfer? kalaulah takder... maybe sebab takder yang peduli atau memang aku sepatutnya dah lama mintak tukar hehehehe. Perkara terakhir yang nak kena nyatakan dalam komen anda ialah.. sila berlakon sebagai bos aku.... kalau aku mintak transfer.. adakah anda akan gembira dan sangat suka mendengarnya ATAU anda akan memanggil si Lan Rambai ni dan selidik kenapa dia mintak transfer dari kekal menjadi anak buah anda? Untuk membantu anda.. mungkin anda boleh google sendiri "why are we losing all our good people" hehehe.
Posting aku kali ini masih lagi berkisar tentang peluang aku menghadiri kursus "Leadership in Action" di Hong Kong baru-baru ini. Kalau anda sudah muak.... lantaklah... aku nak tulis jugak.
1. Kandungan dan Pengisian Kursus
Sangat bagus.... hinggakan aku rasa macam nak berhenti dari kerja aku sekarang dan cari kerja yang lebih mencabar hehehe. Secara ringkasnya apa yang diajar mengikut susunan kursus adalah:-
i) Vision - key elements in creating vision - menjadi sebuah organisasi bertaraf dunia pada 2010 bukanlah sebuah vision yang bagus hehehe. - vision should be clear, concrete, measureable, realistic etc but the most important thing about vision is that it must be fully understood by all of us. All of us must appreciate the importants of achieving that vision. We as leader, must have a vision that INSPIRE everyone under our leadership, visions that are felt as their own and not imposed to them. Itu yang susah tu... how to inspire people??? Case study pertama untuk kursus ni adalah mengenai MD wanita dan rakyat tempatan pertama di Motorola Penang bernama S.K. Ko. Sebab vision dia nilah.. Motorola Penang masih kekal relevan di pandangan Motorola US. Dia dah nampak kalau fungsi Motorola Penang tidak berubah, bila-bila masa kilang gergasi telefon bimbit itu akan ditutup dengan wujudnya lebih banyak kilang di negara lain yang lebih murah kos buruhnya.
ii) Leading Change - satu perkara yang senang disebut tapi amat sukar dilaksanakan lebih-lebih lagi dalam suasana kerja aku sekarang. As a matter of fact... nak implement kat diri sendiri pun sangat sukar sekali! Kita ni dah terlalu biasa dengan status quo dan amat takut membuat perubahan. Kita dah biasa buat kerja macam ni.. so nak buat apa nak tukar? Why must we fix something that is not broken? People will never change unless they can see the need. Tapi selalunya.. walaupun kita nampak... kita tetap tak nak berubah. Secara ringkasnya... untuk berubah diterangkan ada 3 langkah.... See the need, make the move and reinforce to the finish. Case study yang dibincangkan adalah mengenai penggabungan Renault dengan Nissan. Penggabungan ini telah berjaya menyelamatkan Nissan daripada jatuh tersembam dan bungkus terus. Orang yang bertanggungjawab mengubah (change) Nissan adalah Charles Ghosn. Masa dok baca case study ni, aku dok teringat pasal Proton hehehe. The negative sides of me will always say that even Ghosn can never change the culture in Proton. Reason? Malas aku nak tulis sebab nanti akan ada yang kata aku ni pembangkang hahahaha.....
iii) Appreciating Diversity - Siapa yang nak keychain tambahan tu jangan lupa baca sampai habis posting ni ya. Perkara pertama yang anda kena tulis di ruang komen ialah.. "saya sayang lan rambai" hahaha. - Manusia ni ada macam-macam ragam dan perangai. Kami telah diberi ujian Myers-Briggs. Entah kali keberapa tah aku buat test ni.. tak ingat aku but the result still the same lah. I am still an ISTP person. I am still not in a majority group. Most people are either ESTJ or ISTJ. Yang pasti, wether ESTP, ESTJ, INTP etc... we are all not perfect, we have our own specialities and at the same time we are weak at other areas.... good leader musts recognise that in people they are leading and use them wisely.
iv) Effectively Influencing Others - ada dalam nota aku tapi apahal aku tak ingat langsung pasal benda ni ek? Aku terlelap kot masa ni hehehe. Yang pasti.... influence yang selalu diberi pada yang lain adalah yang negatif je kan kan kan. yang positif tak ikut pun!
v) Delegations - orang kita memang selalu delegate kerja tapi kita selalu lupa... lu memang patut delegate kerja tapi the accountability still lu punya jugak lah! Bukannya... kalau budak yang lu bagi kerja tu buat silap.. lu pulak yang belasah dia masa dalam meeting dengan lu punya boss! Benda delegate ni memang sukar sikit untuk aku amalkan. Biasanya siapa yang dok bawah aku tak banyak kerja.. sebab aku tak gheti bagi orang kerja. Maybe sebab I don't trust them can do the work as I am.... benda ni aku kena sangat2 ubah. Kalau tak... aku sendiri yang letih dan yang kat bawah aku pulak takkan belajar apa-apa.
vi) Coaching - aku ingatkan dalam sukan jer ada coach. Nak jadi leader pun kena coach orang jugak rupanya. Ok untuk dapat tambahan keychain.. sila jawab kemoshkilan berikut - Tiger Woods adalah pemain terbaik dunia.. jadi kenapa dia masih perlukan seorang coach? Seorang pemain tenis no. 1 dunia macam Nadal sekarang.. kenapa pakcik dia masih kekal jadi coach dia? Bukankah mereka ni yang terbaik dalam bidang mereka? Jadi kenapa kena ada coach pulak yang sudah semestinya tidak sebagus dorang?
vii) Talent Management - agak-agaknya kalau aku mintak transfer ke tempat lain.. ada tak yang akan buat exit interview dengan aku ek? Agak-agak ada tak yang ambil berat nak tahu kenapa aku mintak transfer? kalaulah takder... maybe sebab takder yang peduli atau memang aku sepatutnya dah lama mintak tukar hehehehe. Perkara terakhir yang nak kena nyatakan dalam komen anda ialah.. sila berlakon sebagai bos aku.... kalau aku mintak transfer.. adakah anda akan gembira dan sangat suka mendengarnya ATAU anda akan memanggil si Lan Rambai ni dan selidik kenapa dia mintak transfer dari kekal menjadi anak buah anda? Untuk membantu anda.. mungkin anda boleh google sendiri "why are we losing all our good people" hehehe.
13 Nov 2010
Hong Kong Hari 6 & 7
Semalam aku tak sempat nak update... kelas habis pukul 3 terus ke Wan Chai. Lepas tu naik feri... lepas tu tengok light & sound show... lepas tu beli barang sikit... lepas tu balik hotel kemas beg... lepas tu keluar balik ke temple street market nak beli mangga kunci... lepas tu balik hotel dah lebih pukul 11... skype dengan bini sampai dekat pukul 12... (anak aku tak bagi chance langsung nak menggatal dengan bini pakai skype... tak pernah sekali pun dapat peluang skype tanpa dorang hahaha). Lepas skype, betulkan balik susunan dalam beg setelah mendengar nasihat bini aku supaya magnet fridge yang korang nak tu tak pecah.
Sekarang ni aku kat lounge... naik business class dapat gi lounge hehehe... dapat makan free. Kat sini bukan MAS punya lounge macam kat KLIA tapi campur-campur dengan airlines lain. Masuk-masuk jer... do you like any alcoholic drinks sir?... Hmmmmmmmm... Mujur kat sini ada menu vegetarian food. Kalau tak.. takat minum air jus jelah. Baru lepas makan nasi goreng seafood. Tak sabar nak tunggu sampai rumah... dah dekat seminggu makan dikelilingi babi kat sini... babi tu benda yang dorang makan lahh... bukannya maksud aku yang makan tu babi hehehe. Kat buffet lunch masa kursus... itik gantung, pork knuckle, pork itu, pork ini.... tiap-tiap hari dimakan oleh coursemate kat kerusi sebelah. Tekak kena kuatlah duduk kat Hong Kong ni. Hidung pun kena kuat gak... aku perasan kat HK ni ada "bau" HK yang aku tak pernah bau kat KL. Mungkin kat petaling street ada kot bau tu tapi aku dah berabad tak pergi situ.. jadi bau dia aku tak ingat.
Alamakkk.. aku baru teringat ahhh... lom solat lagik.... nak gi carik penjuru mana yang sesuai utk bentang sejadah ahh. Flight jangka sampai kat KLIA 6.20... takut delay ke apa ker... lupa ker... kena stop sini dan nantikan entri summary kepergian aku ke Hong Kong ni.
Sekarang ni aku kat lounge... naik business class dapat gi lounge hehehe... dapat makan free. Kat sini bukan MAS punya lounge macam kat KLIA tapi campur-campur dengan airlines lain. Masuk-masuk jer... do you like any alcoholic drinks sir?... Hmmmmmmmm... Mujur kat sini ada menu vegetarian food. Kalau tak.. takat minum air jus jelah. Baru lepas makan nasi goreng seafood. Tak sabar nak tunggu sampai rumah... dah dekat seminggu makan dikelilingi babi kat sini... babi tu benda yang dorang makan lahh... bukannya maksud aku yang makan tu babi hehehe. Kat buffet lunch masa kursus... itik gantung, pork knuckle, pork itu, pork ini.... tiap-tiap hari dimakan oleh coursemate kat kerusi sebelah. Tekak kena kuatlah duduk kat Hong Kong ni. Hidung pun kena kuat gak... aku perasan kat HK ni ada "bau" HK yang aku tak pernah bau kat KL. Mungkin kat petaling street ada kot bau tu tapi aku dah berabad tak pergi situ.. jadi bau dia aku tak ingat.
Alamakkk.. aku baru teringat ahhh... lom solat lagik.... nak gi carik penjuru mana yang sesuai utk bentang sejadah ahh. Flight jangka sampai kat KLIA 6.20... takut delay ke apa ker... lupa ker... kena stop sini dan nantikan entri summary kepergian aku ke Hong Kong ni.
Subscribe to:
Posts (Atom)