19 Nov 2010

Hong Kong - Rumusan

Budak-budak kat opis aku ni tak puas hati dengan aku sebab dorang hanya dapat satu sahaja cenderahati yang bawak balik dari Hong Kong. Masalahnya, kalau aku bagi kat seorang.. nanti yang lain pun nak kena bagi juga. Kalau semua nak kena bagi tambahan cenderahati, akan berkurang pulak orang yang dapat menikmati hadiah aku. OK lah... oleh kerana aku ni seorang yang berhati lembut, aku akan berikan tambahan sebijik keychain pada pembaca bertuah. Syarat-syarat yang melayakkan anda mendapat keychain akan dinyatakan dalam posting ini. Silalah baca dengan teliti.

Posting aku kali ini masih lagi berkisar tentang peluang aku menghadiri kursus "Leadership in Action" di Hong Kong baru-baru ini. Kalau anda sudah muak.... lantaklah... aku nak tulis jugak.

1. Kandungan dan Pengisian Kursus

Sangat bagus.... hinggakan aku rasa macam nak berhenti dari kerja aku sekarang dan cari kerja yang lebih mencabar hehehe. Secara ringkasnya apa yang diajar mengikut susunan kursus adalah:-

i) Vision - key elements in creating vision - menjadi sebuah organisasi bertaraf dunia pada 2010 bukanlah sebuah vision yang bagus hehehe. - vision should be clear, concrete, measureable, realistic etc but the most important thing about vision is that it must be fully understood by all of us. All of us must appreciate the importants of achieving that vision. We as leader, must have a vision that INSPIRE everyone under our leadership, visions that are felt as their own and not imposed to them. Itu yang susah tu... how to inspire people??? Case study pertama untuk kursus ni adalah mengenai MD wanita dan rakyat tempatan pertama di Motorola Penang bernama S.K. Ko. Sebab vision dia nilah.. Motorola Penang masih kekal relevan di pandangan Motorola US. Dia dah nampak kalau fungsi Motorola Penang tidak berubah, bila-bila masa kilang gergasi telefon bimbit itu akan ditutup dengan wujudnya lebih banyak kilang di negara lain yang lebih murah kos buruhnya.

ii) Leading Change - satu perkara yang senang disebut tapi amat sukar dilaksanakan lebih-lebih lagi dalam suasana kerja aku sekarang. As a matter of fact... nak implement kat diri sendiri pun sangat sukar sekali! Kita ni dah terlalu biasa dengan status quo dan amat takut membuat perubahan. Kita dah biasa buat kerja macam ni.. so nak buat apa nak tukar? Why must we fix something that is not broken? People will never change unless they can see the need. Tapi selalunya.. walaupun kita nampak... kita tetap tak nak berubah. Secara ringkasnya... untuk berubah diterangkan ada 3 langkah.... See the need, make the move and reinforce to the finish. Case study yang dibincangkan adalah mengenai penggabungan Renault dengan Nissan. Penggabungan ini telah berjaya menyelamatkan Nissan daripada jatuh tersembam dan bungkus terus. Orang yang bertanggungjawab mengubah (change) Nissan adalah Charles Ghosn. Masa dok baca case study ni, aku dok teringat pasal Proton hehehe. The negative sides of me will always say that even Ghosn can never change the culture in Proton. Reason? Malas aku nak tulis sebab nanti akan ada yang kata aku ni pembangkang hahahaha.....

iii) Appreciating Diversity - Siapa yang nak keychain tambahan tu jangan lupa baca sampai habis posting ni ya. Perkara pertama yang anda kena tulis di ruang komen ialah.. "saya sayang lan rambai" hahaha. - Manusia ni ada macam-macam ragam dan perangai. Kami telah diberi ujian Myers-Briggs. Entah kali keberapa tah aku buat test ni.. tak ingat aku but the result still the same lah. I am still an ISTP person. I am still not in a majority group. Most people are either ESTJ or ISTJ. Yang pasti, wether ESTP, ESTJ, INTP etc... we are all not perfect, we have our own specialities and at the same time we are weak at other areas.... good leader musts recognise that in people they are leading and use them wisely.

iv) Effectively Influencing Others - ada dalam nota aku tapi apahal aku tak ingat langsung pasal benda ni ek? Aku terlelap kot masa ni hehehe. Yang pasti.... influence yang selalu diberi pada yang lain adalah yang negatif je kan kan kan. yang positif tak ikut pun!

v) Delegations - orang kita memang selalu delegate kerja tapi kita selalu lupa... lu memang patut delegate kerja tapi the accountability still lu punya jugak lah! Bukannya... kalau budak yang lu bagi kerja tu buat silap.. lu pulak yang belasah dia masa dalam meeting dengan lu punya boss! Benda delegate ni memang sukar sikit untuk aku amalkan. Biasanya siapa yang dok bawah aku tak banyak kerja.. sebab aku tak gheti bagi orang kerja. Maybe sebab I don't trust them can do the work as I am.... benda ni aku kena sangat2 ubah. Kalau tak... aku sendiri yang letih dan yang kat bawah aku pulak takkan belajar apa-apa.

vi) Coaching - aku ingatkan dalam sukan jer ada coach. Nak jadi leader pun kena coach orang jugak rupanya. Ok untuk dapat tambahan keychain.. sila jawab kemoshkilan berikut - Tiger Woods adalah pemain terbaik dunia.. jadi kenapa dia masih perlukan seorang coach? Seorang pemain tenis no. 1 dunia macam Nadal sekarang.. kenapa pakcik dia masih kekal jadi coach dia? Bukankah mereka ni yang terbaik dalam bidang mereka? Jadi kenapa kena ada coach pulak yang sudah semestinya tidak sebagus dorang?

vii) Talent Management - agak-agaknya kalau aku mintak transfer ke tempat lain.. ada tak yang akan buat exit interview dengan aku ek? Agak-agak ada tak yang ambil berat nak tahu kenapa aku mintak transfer? kalaulah takder... maybe sebab takder yang peduli atau memang aku sepatutnya dah lama mintak tukar hehehehe. Perkara terakhir yang nak kena nyatakan dalam komen anda ialah.. sila berlakon sebagai bos aku.... kalau aku mintak transfer.. adakah anda akan gembira dan sangat suka mendengarnya ATAU anda akan memanggil si Lan Rambai ni dan selidik kenapa dia mintak transfer dari kekal menjadi anak buah anda? Untuk membantu anda.. mungkin anda boleh google sendiri "why are we losing all our good people" hehehe.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 comments:

sinomosa said...

Cop saya dah baca ekekeke

Masy said...

"saya sayang lan rambai"

mcm siakkk je kan syarat ko. HAHAHAHAHAHAHHAAHHA aku plk bodo2 je ikot. biolllll

sinomosa said...

Jawapan pasal tiger wood masih dipikirkan ekeke..

angah said...

Demi sebuah keychain :
1. Perkara pertama yang anda kena tulis di ruang komen ialah.. "saya sayang lan rambai" - DONE!

2. sila jawab kemoshkilan berikut -Tiger Woods adalah pemain terbaik dunia.. jadi kenapa dia masih perlukan seorang coach?
Kerna.. walopun dia sorg pemain terbaik donia, namun dia x bleh melihat sendiri pukulan (live) nye. He cannot see his own swing. Dia perlukan coach utk memberi tunjuk ajar terhadap kelemahan/bende yg dia x nampak dlm mengekalkan kejuaraannye - DONE!!

3. Perkara terakhir yang nak kena nyatakan dalam komen anda ialah.. sila berlakon sebagai bos aku.... kalau aku mintak transfer.. adakah anda akan gembira dan sangat suka mendengarnya ATAU anda akan memanggil si Lan Rambai ni dan selidik kenapa dia mintak transfer dari kekal menjadi anak buah anda? - DONE!!

Dgn nada serius sy akn panggil en lan..
"Lan, masuk bilik sy skjap" Dlm blk, sy akan tnye nape ler en lan nak tukar?? tanye kak amy pon mntak tukar ke he3x & d ujung2 perbualan sy akn tnye dgn nada gurau.. “Hmmm… Lan, kalo awak tetap nak pindah jugak, awak jgn lupe bg la sy keychain tu yek” he3x andai kate en lan pindah sebelum krismas laaaa hek3x

pjg lebar abes 1 kajang sy jawab,mcm stpm dah ni.. kalo x bejaye gak.. sy pasrahhhhh lerrr.. wakakakaka..

Lan Rambai said...

syima.. jawapan tak complete hahaha
masy.. ditto.. disqualified
angah... errr... jawapan ok lah tu kot... walaupun yg no. 3 kurang tepat hehehehe.. sila pilih nak key chain yang mana...

JP said...

Susahnya nak dapat keychain, hehe..




Pssst...aku tengok link kau kat sidebar tu. Bukan kita pernah jumpa ke. Yg kita ngeteh kat JKR tu.....